Dieta to nie kuracja.

danie BIGO zdrowiu, dobrym samopoczuciu i wyglądzie w dużej mierze decyduje sposób odżywiania. Należy zatem dbać o właściwą masę ciała poprzez zbilansowaną dietę i aktywność fizyczną na odpowiednim poziomie.

Na ogół słowo „dieta” kojarzy nam się z odchudzaniem, a co za tym idzie z masą wyrzeczeń. Natomiast stosowanie prawidłowej diety to nie jest kuracja, to nawyk, który powinien towarzyszyć nam przez cale życie jak mycie rąk po wyjściu z toalety.

Stosowanie źle zbilansowanej diety prowadzi do wielu chorób, zwanymi chorobami cywilizacyjnymi. Stres, pośpiech, brak czasu, siedzący tryb życia, to wszystko łącznie z jedzeniem byle czego w tzw. międzyczasie jest obrazem współczesnego człowieka.

Jak wszędzie w życiu, tak i w stosowaniu diety najważniejsza jest zasada „złotego środka” . Wszelkie radykalizmy powodują dysproporcje, które zaburzają prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a co za tym idzie choroby. Dlatego też wszystkie diety eliminacyjne są szkodliwe i mimo, że efektywne to, niestety nie na długo. Oprócz tego, że nie dostarczamy organizmowi niezbędnych składników do funkcjonowania, to narażamy się na efekt „jo jo”. Stracone kilogramy wracają do nas z nawiązką.

Generalnie nie chodzi o to, aby dieta kojarzyła się z odchudzaniem. Stosowania zdrowej diety może nauczyć się każdy. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie czy jest to chęć wprowadzenia zmian w żywieniu na dłużej, czy też potrzeba chwili (wakacje, ślub przyjaciółki za dwa tygodnie). Należy wsłuchać się w swój organizm i zdobyć na konsekwencję w działaniu. Wszystkie zmiany w życiu, tak i ta, wymagają na początku wysiłku i mobilizacji dopóki nie staną się codziennością. Nawet jeżeli zdarzają nam się małe potknięcia czy większe porażki potraktujmy je jako źródło wiedzy o tym co trzeba w sobie poprawić i wrócić do osiągania celu. Kiedy postawimy sobie za wysoko poprzeczkę, możemy ją przecież obniżyć jeśli się potkniemy. To nie jest problem. Po prostu wstajemy i idziemy dalej.

Uzupełnieniem dobrej diety jest regularna aktywność fizyczna. Oprócz tego, że pozwoli na szybszy spadek masy ciała, to zapewni odpowiednią dawkę energii i uwolni serotoninę i endorfiny – hormony szczęścia. Dlatego warto znaleźć czas na aktywność fizyczną adekwatną do swoich potrzeb. Ideałem będzie wygospodarowanie 30 min. trzy razy w tygodniu. A na początek zmienić samochód na rower, wchodzić po schodach, a nie wjeżdżać windą, wolny czas spędzać na spacerach, wysiadać z autobusu kilka przystanków wcześniej, a jeśli dużo rozmawiamy przez telefon np. w pracy to w trakcie rozmów chodźmy po pokoju napinając i rozluźniając mięśnie brzucha i pośladków.

Bardzo trafnie ujął zasady prawidłowej diety profesor Stanisław Berger. Jest to tzw. Zasada 7 U.

1. UROZMAICENIE
Urozmaicajmy każdy posiłek. Niech w jego skład wchodzi jak najwięcej produktów z różnych grup żywieniowych.

2. UMIARKOWANIE
Pilnujmy tego, żeby się nie przejadać i jednocześnie nie dopuszczać do uczucia głodu.

3. UREGULOWANIE
Posiłki spożywać w regularnych odstępach czasu, każdy o określonej wielkości, z maksymalną przerwą pomiędzy od 3 do 4 godzin.

4. UMIEJĘTNA OBRÓBKA
Wybieranie odpowiednich technik kulinarnych przy przygotowaniu posiłków wpływa na jakość produktów i ich wartości odżywcze.

5. UPRAWIANIE SPORTU
Regularna aktywność fizyczna jest ważnym elementem zdrowego stylu życia. Umiejętny dobór wysiłku fizycznego jest niezbędny do zachowania/uzyskania szczupłej sylwetki.

6. UNIKANIE NADMIARU
Wszystko w nadmiarze szkodzi. Do minimum, ograniczamy rzeczy szkodliwe, sól, cukry proste, tłuszcze trans (utwardzane), alkohol, produkty wysoko przetworzone.

7. UŚMIECHANIE SIĘ
Uśmiechajmy się zawsze i wszędzie, wszak „śmiech to zdrowie”.

Żaden rozsądny dietetyk nie zagwarantuje wam ekspresowego efektu. Może jednak nauczyć jak korzystać z prostych zasad aby stopniowo wasza dieta stawała się w pełni zbilansowana, a wtedy zbędne kilogramy, matowe włosy, łamliwe paznokcie czy sucha skóra będą jedynie złym wspomnieniem.

Dieta, jak już wspomniałam, to nie kuracja tylko zmiana stylu życia. Dobrze jest gdy ktoś nam we wprowadzaniu zmian towarzyszy. Niezmiernie ważne jest wsparcie zarówno ze strony osób najbliższych, ale też osób, które mają taki sam cel. Wzajemna motywacja, dzielenie się doświadczeniami i refleksjami, wymiana poglądów pomaga rozpocząć i kontynuować walkę ze złymi nawykami.

 

Szkolenia Magdaleny Kawki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *